Teina a kofeina
pawos
2005-09-11 08:54:49 UTC
Jaka jest różnica miedzy kofeina a tenina?
Interesuja mnie nawet niewielkie roznice.
Mam bowiem sprzeczne zródła stawiajace czesto znak równosci miedzy dwoma
tymi substancjami.
wystrczy zajrzec na wikipeie. Lecz takze mam opinie inna:

cytat:

Nie moge sie z tym zgodzic; nie wiem dlaczego polskie podreczniki stawiaja
znak równosci pomiedzy teina, a kofeina...rózni je budowa chemiczna (bardzo
niewiele) i tzw. "po farmakologicznemu punkt " uchwytu... (Merck Index
slizga sie po temacie...)

http://groups.google.pl/group/pl.sci.medycyna/browse_thread/thread/3272243171caccb9/b01aad0fd55a9a83?lnk=st&q=teina+a+kofeina+r%C3%B3%C5%BCnice&rnum=1&hl=pl#b01aad0fd55a9a83

Jednak tyle co tam jest dane nie stanowi dowodu.
Jesli sa ronice we wzorez prosilbym o podanie obu worow lub ewnetualnych
zrodel.
Z gory dzieki za pomoc
---
Paweł Kasperowicz
Adam Kubas
2005-09-11 09:49:13 UTC
ogolnie przyjmuje sie ze to te same substancje - no i raczej jest tu racja.
jednak rozroznienie na teine i kofeine ma bierze sie glownie z genezy
wykrycia - tu i tu substancje pobudzajace, jedna w herbacie a jedna w kawie
ale w kawie szybciej dziala a herbacie wolniej i slabiej. Kiedys pewnie
myslano ze to rozne substancje. Jednak na necie wyczytalem, ze roznica
miedzy kofeina i teina jest taka ze kofeina w kawie to czysty alkaloid o
szybkim wchlanianiu, b. zasaadowy a teina to mieszanina soli kofeiny i
kwasow organicznych (winianow i szczawianow kofeiny). I stad mimo iz kofeiny
w kawie jest mniej niz w herbacie kawa silniej dziala (rowniez z powodu
wiekszego jej uzycia).

Dane podane za:
http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/article.cgi?group=pcoa&article=kofeina
- ostatnia wypowiedz

pzdr
Krzysztof Jakubiec
2005-09-11 12:32:39 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
Piotr K. Olszewski
2005-09-11 13:40:17 UTC
Post by Adam Kubas
http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/article.cgi?group=pcoa&article=kofeina
- ostatnia wypowiedz
Hm. No to mam pytanie: w którym miejscu przewodu pokarmowego te "różne"
alkaloidy wchłaniane do organizmu? W łołądku zdaje się jest pH ok. 2 - jak
takie środowisko wpłynie na "zasadową" kofeinę i "mniej zasadową" teinę
związaną z "winianami i szczawianami"? Jak dla mnie tj. IMHO - działanie teiny
i kofeiny byłoby to samo, gdyby różnica polegała na związaniu teiny w powstaci
soli.
Jeśli można zacytuję z kolei za :
http://coffeefaq.com/caffaq.html#IsItTrueTea

From "Principles of biochemistry", Horton and al, 1993.
Caffeine is sometimes called "theine" when it's in tea. This is probably due to
an ancient misconception that the active constituent is different. Theophylline
is present only in trace amounts. It is more diuretic, more toxic and less
speedy.

Caffeine
1,3,7-trimethylxanthine
Theophylline
1,3-dimethylxanthine
Theobromine
3,7-dimethylxanthine
Coffee and tea contain caffeine and theophylline, respectively, which are
methylated purine derivatives that inhibit cAMP phosphodiesterase. In the
presence of these inhibitors, the effects of cAMP, and thus the stimulatory
effects of the hormones that lead to its production, are prolonged and
intensified.

Piotr
Adam Kubas
2005-09-11 14:43:34 UTC
Post by Piotr K. Olszewski
Hm. No to mam pytanie: w którym miejscu przewodu pokarmowego te "różne"
alkaloidy wchłaniane do organizmu?
nie jest napisane ze sa to rozne alkaloidy
Post by Piotr K. Olszewski
W łołądku zdaje się jest pH ok. 2 - jak
takie środowisko wpłynie na "zasadową" kofeinę i "mniej zasadową" teinę
związaną z "winianami i szczawianami"?
byc moze szybkosc protonoowania niezwiazanej kofeiny jets szybsza niz
zastepnowanie grup kwasow ogranicznych grupa chlorkowa. ale glowna roznica
to jednak chyba jest w ilosci - herbatka to jedna lyzeczka (no chyba ze ktos
lubi siekierki) badz marnej jakosci torebeczka a kawa to czesto dwie czubate
lyzeczki albo i wiecej.
Post by Piotr K. Olszewski
Caffeine is sometimes called "theine" when it's in tea.
no tu podaja wprost ze kofeina to to samo co teina w herbacie
Post by Piotr K. Olszewski
This is probably due to
an ancient misconception that the active constituent is different.
geneza problemu
Post by Piotr K. Olszewski
Theophylline
1,3-dimethylxanthine
Theobromine
3,7-dimethylxanthine
ale to sa osobne skladniki i kawy i herbaty
Post by Piotr K. Olszewski
Coffee and tea contain caffeine and theophylline
no wlasnie
Post by Piotr K. Olszewski
[...]
tu chyba mamy ogolny mechanizm dzialania pobudzajacego tej grupy zwiazkow

pzdr