(Wiadomość utworzona zbyt dawno temu. Odpowiedź niemożliwa.)
odtłuszczanie i fosforanowanie
Klaudiusz
2004-02-28 10:45:07 UTC
Witam serdecznie wszystkich grupowiczów

Mam problem z malarnia proszkową a dokładnie z przygotowaniem powierzchni przed
malowaniem stalowych elementów. Mycie odbywa się metodą zanuzeniową w koapieli
opartej na Gardobondzie 20.51X (odtłuszczanie i fosforanowanie żelazowe chyba),
niestety nie wiem jak powinien wyglądac stalowy element po prawidłowym
procesie. Czy ktoś z Was móglłby mi trochę przybliżyć sam proces, a może jest
jakaś stronka o tym procesie, proszę o pomoc.

Dzięki

Klaudiusz K.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Jurek
2004-02-28 12:48:19 UTC
witam
pracowałem na kąpielach Gardobondu ( nie pamiętam numerów preparatów )
proces polegał właśnie na fosforanowaniu przed malowaniem proszkowym
Elementy były odtłuszczane trawione i fosforanowane, następnie powierzchnia
fosforanowana była zabezpieczona przed korozją preparatem Gardocleanem ( też
nie pamiętam numeru ) firmy Gardobond.Wszystkie operacje odbywały się metodą
zanurzeniową.Miedzy operacjami oczywiście płukania i na końcu suszenie.Ważny
jest czas i temperatura kąpieli fosforanującej , bo jeśli chodzi o stężenie
to te mierzone w pkt. jest bardzo stabilne.Kolor po fosforanowaniu był taki
opalenizujący ciemno fioletowy.
Jakby co to pytaj.
serdeczności

--
------------------------------------------------
***@poczta.onet.pl
***@wp.pl
klaudiusz
2004-02-28 12:57:22 UTC
Dzieki za odpowiedź

ja pracuje na gardobadzie 20.51X to jest kąpiel odtłuszczająco fosforanująca,
zawiera detergenty, tez mam kapiel zanurzeniową. Kapiel pracije w temp. 50
stopni C. Oba procesy zachodzą jednocześnie (mycie i fosforanowanie). U mnie
niestety taki kolor na detalach nie wystepuje jeżeli masz pewność ze taki
foletowy kolor jest wlasciwy to moze tez wiesz co zrobić zeby go uzyskać bo u
mnie coś nie bardzo wychodzi, punnty kwasowości mam na poziomie 18 i jest to
podobno wartośc dobra. Nie wiem co robie źle.

Klaudiusz
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Jurek
2004-02-28 13:18:26 UTC
witam
.jest to nowa kąpiel? może brakuje przepracowania (brak jonów Fe )
przestrzegaj temperatury lepsza wyższa tzn. pod te zadane 50 stopni no i
czas ja fosforanowałem cos między 7 a 10 minut.No i detale zanurzałem
wstępnie już podgrzane w płuczce ciepłej, Ale to była to sama kąpiel
fosforanująca a odtłuszczanie prowadziłem osobno.Nie dopuść do ,, pływania
,, szlamów w kąpieli bo jak się wbudują w powłokę fosforanową to będą
kłopoty przy malowaniu
serdeczności
--
------------------------------------------------
***@poczta.onet.pl
***@wp.pl
Klaudiusz Korczyk
2004-02-28 13:29:18 UTC
Ja trzymam w k±pieli ok 4 min, byæ mo¿e bedê potrzebowa³ wyd³uzenia czasu do
10 min, jak sugerujesz, nie bardzo tylko zrozumnia³em z temperatur±,
sugerujesz wy¿sz±? Kapiel juz pracuje od stycznia takze mozna powiedzieæ ze
jest swie¿a. Je¿eli chodzi o szlamy to mam "odszlamiacz" tj wannê z
przegrodami w postaci kaskady i tam mi sie gromacz± szlamy a wannê mam
raczej czyst±, ca³a kapiel ma kolor z³ótawy i nie widaæ tam t³uszczy ale
mimo to z obserwacji widac ze jest to jaka¶ zawiesina.
Pomys³ z wstepnym podgrzaniem detali przed od³uszczeniem jest bardzo ciekawy
zaraz w poniedzialek sprawdze jakie to daje rezultaty.

Klaudiusz K.
Jurek
2004-02-28 20:55:48 UTC
witam
..jeśli chodzi o temperaturę to chodziło mi o maksymalnie zadaną to jest
koło 50 stopni, zastosuj na powierzchnię kąpieli ( jeśli kształt
fosforanowanych detali pozwoli ) kulki plastikowe to będzie mniejsza strata
ciepła i kąpieli.Jak pracuje od stycznia to jest już napewno
przepracowana,tu myślę ze jest wszystko ok.
serdeczności

--
------------------------------------------------
***@poczta.onet.pl
***@wp.pl
Klaudiusz Korczyk
2004-02-29 12:02:10 UTC
znasz mo¿e jak±¶ literature na ten temat?

Klaudiusz K.
Jurek
2004-02-29 16:50:59 UTC
nie nie znam . Trochę na ten temat mówi Poradnik Galwanotechnika w dziale
powłoki konwersyjne
serdeczności

--
------------------------------------------------
***@poczta.onet.pl
***@wp.pl