Woda utleniona = tlen + woda? Jaki katalizator?
verybigproblem
2003-10-14 11:31:17 UTC
(3-6%) 2 H2O2 -----> 2 H2O + O2

jaki musi byc katalizator zeby przeprowadzic te rekacje? ponoc jakis
ceramiczny wystarczy? Tylko jaki jest sklad tego?
Moze mi ktos wytlumaczyc?

Dzieki
Pawel Sroka
2003-10-14 13:04:20 UTC
Post by verybigproblem
(3-6%) 2 H2O2 -----> 2 H2O + O2
jaki musi byc katalizator zeby przeprowadzic te rekacje?
np.:
MnO2, tlenki żelaza

Paweł
verybigproblem
2003-10-14 14:38:47 UTC
a np grafit? co najlepiej zastosować? reakcjia ni emusi byc gwaltowan, tlen
ma byc uwalniany stopniowo i powoli

a dlaczego akurat MnO2? mozna to dostac pod jakas postacia?
Artur Go³dyn
2003-10-14 15:52:19 UTC
Post by verybigproblem
a np grafit? co najlepiej zastosować? reakcjia ni emusi byc gwaltowan, tlen
ma byc uwalniany stopniowo i powoli
a dlaczego akurat MnO2? mozna to dostac pod jakas postacia?
Można dostać jako pastę w bateriach cynkowo-węglowych.
A katalizatorem może być nawet kropelka krwi.

Pozdrawiam
Artur Gołdyn
verybigproblem
2003-10-14 17:03:00 UTC
Chcialbym zrobic cos takiego, urządzenie ktory wytwarza tlen np w akwariu, i
nie wiem co zastosowac jako katalizator?co polecacie? cos prostego i
dostepnego. a czy moze byc np sam mangan? albo grafit? lub matowe szklo?
chodzi mi o cos takiego
http://www.marine-monsters.com/front/products/add_oxydator.html

co zastosowac jako katalizator, zmieniajc go powiedzmy raz w miesiacu, aby
nie bylo kopotliwe
Tomasz Pluciñski
2003-10-15 08:36:13 UTC
Post by verybigproblem
[...]
Jako katalizator można użyć odrobiny (!) bardzo rozcieńczonego (!) KMnO4
dodanego do zaalkalizowanego (!) nadtlenku. Powstaje wtedy MnO2który powoli
rozkłada H2O2..
Po pierwsze: mam nadzieję, że nadtlenek wodoru jednak będzie w osobnym
naczyniu, a nie jako dodatek do wody w akwarium!
Po drugie: katalizatora nie trzeba wymieniać; za to uzupełniać trzeba będzie
H2O2. Ale w ogóle: czy jednak nie prościej dać pompkę i dmuchać powietrze. O
wiele lepiej daje się to kontrolować.
tomasz pluciński
verybigproblem
2003-10-15 08:37:51 UTC
Czyli uzycie Mno2 najlepiej nadaje sie jako katalizator?
katalizator procz nadtlenku tez chyba trzeba uzpelniac?
Pawe³ Sroka
2003-10-15 18:34:57 UTC
Post by verybigproblem
Czyli uzycie Mno2 najlepiej nadaje sie jako katalizator?
Jest latwo dostępny (czarna substancja wewnątrz starej baterii cynkowej -to
"cos" pomiędzy elektrodą grafitową, a cynkowym kubeczkiem - to właśnie m.i.
MnO2).
Post by verybigproblem
katalizator procz nadtlenku tez chyba trzeba uzpelniac?
Z definicji - katalizator w trakcie reakcji nie zużywa się! Uzupełniać
należy źródło tlenu - w tym wypadku wodę utlenioną.
Jak jest w praktyce - zobaczysz!

Pawel
Wardi
2003-10-15 22:09:16 UTC
Post by Pawe³ Sroka
Jak jest w praktyce - zobaczysz!
to jak w koncu jest?:) zużywa sie? jesli tak to dlaczego? jak zachodzi
reakcja?
Michal Sobkowski
2003-10-16 06:28:07 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
J.F.
2003-10-15 21:15:21 UTC
Post by Tomasz Pluciñski
Post by verybigproblem
[...]
A w zasadzie ... czy dodanie paru kropli H2O2 do akwarium nie da
podobnego efektu ?

J.
Wardi
2003-10-15 22:11:20 UTC
chodzi o to zeby tlen wydzielal sie przez jakis okres np miesiac w malych
dawkach.
i zastanawiam sie nad katalizatorem, ktory posluzy do tego celu?
srebro?olow?MnO2?
J.
Tomasz Pluciñski
2003-10-16 15:48:31 UTC
Post by J.F.
A w zasadzie ... czy dodanie paru kropli H2O2 do akwarium nie da
podobnego efektu ?
Przestrzegałem przed tym: nadtlenek jest w zasadzie toksyczny. Chcesz
ryzykować rybkami?
t.p.
domin
2003-10-16 21:37:26 UTC
chodzi o cos takiego
http://www.oxydator.de/oxydate52.htm

czego uzyc jako katalizatora? zeby wymieniac raz w mmiesiacu?
tam zastosowano jakis ceramiczny.???
ale co?
t.p.
Pawel Jaloszynski
2003-10-17 00:56:10 UTC
Post by domin
chodzi o cos takiego
http://www.oxydator.de/oxydate52.htm
czego uzyc jako katalizatora? zeby wymieniac raz w mmiesiacu?
tam zastosowano jakis ceramiczny.???
Witam,
Czytam ten watek i nie do konca moze wszystko rozumiem, ale jesli juz chcesz
dolewac wody utlenionej do akwarium, to zaden katalizator nie jest
potrzebny. H2O2 bedzie sie powoli rozkladac na tym, co masz w tym akwarium,
np. na mineralach podloza. A jak wlozysz do srodka kawalek glinianej skorupy
od doniczki to juz pelnia szczescia. Inna sprawa, ze nadtlenek wodoru w
podobnym stopniu niszczy komorki bakterii czy innych mikroorganizmow jak i
roslin czy ryb. W ludzkich limfocytach eksponowanych na nanomolarne stezenia
H2O2 juz po paru minutach daje sie wykryc mase pekniec DNA (to tak z mojego
podworka). Do jednorazowego odkazania to to jest dobre, ale przy
dlugotrwalej ekspozycji to juz moze byc roznie ze zwierzakami w akwarium.
Ale w koncu nie o to pytasz...
pozdrawiam,
Pawel
domin
2003-10-17 12:31:14 UTC
nie chce dolewac chce zrobic cos takiego
http://www.oxydator.de/oxydate52.htm

i moje pytanie jakiego kataliztora uzyc? mozna wsadzic do tej butelki , jak
pisales kawalek doniczki ceramicznej? i wydzieli sie tlen?
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Pawel Jaloszynski
2003-10-20 05:20:28 UTC
Post by domin
nie chce dolewac chce zrobic cos takiego
http://www.oxydator.de/oxydate52.htm
i moje pytanie jakiego kataliztora uzyc? mozna wsadzic do tej butelki , jak
pisales kawalek doniczki ceramicznej? i wydzieli sie tlen?
Z tego, co widac na rysunku, to "oksydator" to jest najprosciej mowiac
szklanka w doniczce. Z wewnatrznego naczynia wyplywa H2O2, dyfunduje na
zewnatrz przez skorupe i po drodze sie rozklada. Jesli wlasciwosci skorupy
sa dobrze dobrane, to jest szansa, ze na zewnatrz stezenie H2O2 sie nie
zwieksza, choc producent nie wnika w szczegoly i nic o tym nie pisze (a to w
sumie jest najwazniejsze). Albo to jest dobre, albo nie, z opisu trudno cos
wnioskowac. Rozumiem, ze chodzi o sytuacje, kiedy tradycyjne napowietrzanie
jest niemozliwe; inaczej nie mialoby sensu dostarczanie tlenu w taki sposob.
W domu moze byc trudno tak dobrac material na sciany "oksydatora", zeby
nierozlozony H2O2 nie dyfundowal na zewnatrz. O ile producenci tego
wynalazku w ogole sie tym przejmuja, ale to zupelnie inna bajka (nie
wszystko, co sie sprzedaje jest warte tego, zeby to kupic).

pozdrawiam,
Pawel
J.F.
2003-10-17 04:29:14 UTC
Post by Tomasz Pluciñski
Post by J.F.
A w zasadzie ... czy dodanie paru kropli H2O2 do akwarium nie da
podobnego efektu ?
Przestrzegałem przed tym: nadtlenek jest w zasadzie toksyczny. Chcesz
ryzykować rybkami?
Eee - w takim stezeniu ?

J.