dlaczego ziemniaki ciemnieją?
Piotr Sobolewski
2005-04-27 20:14:32 UTC
Cześć,

Jemy sobie właśnie z dziewczyną placki ziemniaczane (pycha! próbowaliście
kiedyś z ananasami?) i zacząłem zastanawiać się, czemu masa ziemniaczana
jak trochę postoi to pociemnieje... Kiedyś kojarzyłem że coś tam... jakaś
reakcja... ale nie wiem co i czemu. Nie wiem nawet, czy to od światła, czy
od powietrza.

Czy może ktoś mnie oświecić? Google na ten temat milczą.
--
Piotr Sobolewski
http://www.wstepwolny.w.pl
http://www.rozrywka.jawsieci.pl/wstep_wolny/
J&B
2005-04-27 21:29:41 UTC
witam

1.napewno zbliża się wieczór to ciemnieją ;-))
2.nie spożywać alkoholu metylowego -rozumiesz kto mi zgasił swiatło ;-))

zdrowaśki
Pszemol
2005-04-27 21:59:30 UTC
Post by Piotr Sobolewski
Jemy sobie właśnie z dziewczyną placki ziemniaczane
(pycha! próbowaliście kiedyś z ananasami?)
Poproszę o przepis na grupę... ;-)

Zdaje się skrobia ciemnieje pod wpływem jodu...
Albo inaczej - jod z brązowego robi się czarny :-)

Ale czy o tą reakcję chodzi w powietrzu?
Nie wiem. Nie jestem chemikiem...
D_Minek
2005-04-27 23:58:53 UTC
Post by Pszemol
Zdaje się skrobia ciemnieje pod wpływem jodu...
Albo inaczej - jod z brązowego robi się czarny :-)
dokładnie skrobia wchodzi z reakcje z jodem i zmienia barwe na czarna
w syntezie organicznej nazywa sie to proba skrobiowa
Chris B.
2005-04-28 07:01:27 UTC
Jemy sobie w³a¶nie z dziewczyn± placki ziemniaczane (pycha! próbowali¶cie
kiedy¶ z ananasami?) i zacz±³em zastanawiaæ siê, czemu masa ziemniaczana
jak trochê postoi to pociemnieje... Kiedy¶ kojarzy³em ¿e co¶ tam... jaka¶
reakcja... ale nie wiem co i czemu. Nie wiem nawet, czy to od ¶wiat³a, czy
od powietrza.
Czy mo¿e kto¶ mnie o¶wieciæ? Google na ten temat milcz±.
Ziemniaki zawieraj± oksydazy utleniaj±ce fenole, powstaj± chinony a w wyniki
ich kondensacji powstaj± barwne zwi±zki.
Michal Sobkowski
2005-04-28 07:15:53 UTC
Post by D_Minek
Post by Pszemol
[...]
Jaki jod, o czym wy piszecie???

Pytanie było o ciemnienie ziemniaków, skąd miałby tam się wziąć jod
cząsteczkowy?

Ziemniaki - podobnie jak inne owoce - ciemnieją w wyniku działania
polifenylooksydazy w uszkodzonych komórkach. Przy dostępie tlenu z
powietrza utlenia ona związki fenolowe, w wyniku czego powstają ciemno
zabarwione struktury polimeryczne.

Michał

PS Brawa dla J&B za cięty dowcip! Dosłownie boki zrywałem, takie
śmieszne rzeczy wymyśliłeś! Nawet to o alkoholu metylowym zrozumiałem,
kto mi zgasił światło, dobre!!
--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/
[U. Eco]
Kasia
2005-04-28 07:50:52 UTC
Post by Piotr Sobolewski
czemu masa ziemniaczana
jak trochê postoi to pociemnieje..
mnie na biochemi uczyli ze to enzym - peroksydaza tak dziala. wigole fajnie
bylo na biochemii padaly takie zyciowe pytania w stylu dlaczego mleko jest
biale, jajka nie nalezy jesc srebrna lyzeczka i dlaczego jajecznica usmazona
na cebulce jest zdrowsza niz na boczku (chodzilo tu nie o sam fakt ze boczek
jest bardziej kaloryczny niz cebulka, ale wiazanie hdl lub ldl -nigdy nie
wiem ktory z tych jest tym dobrym- przez celuloze zawarta w cebuli-sprytne,
nieprawdaz:)))

pozdr
kasia
Piotr Sobolewski
2005-04-28 13:27:23 UTC
Post by Pszemol
Poproszę o przepis na grupę... ;-)
Po prostu - smażysz, a przed zjedzeniem na każdy placek kładziesz plasterek
ananasa z puszki.

Dziękuję za wyjaśnienia - zrozumiałem z nich tyle, że z uszkodzonych (przez
to tarcie) komórek wyłazi jakaś substancja, ona łączy się z tlenem z
powietrza i powstaje coś ciemnego. Więc zamknięcie w ciemnej szafce nic nie
pomoże.

Hm... a gospodynie mówią na googlach, że jak dodać do tej masy łyżkę
(kwaśnej?) śmietany, to nie ściemnieje...
Neecze
2005-04-28 13:45:44 UTC
Jesli sie nie myle to mozna zrobic fajny eksperyment podczas wspolnego
robienia plackow ziemniaczanych, ktory pokazuje w jaki sposob dzialaja
te enzymy.
Mianowicie, po straciu ziemniakow mozna odcisnac od nich sok - a
nastepnie dodac go do (albo do niego dodac;)) nieco wody utlenionej.
Zdaje mi sie ze mozna wtedy obejrzec, jak sok z ziemniakow (a dokladniej
enzymy w nim zawarte), rozkladaja nadtlenek wodoru zawarty w wodzie
utlenionej.
Maseczka z surowych ziemniakow powinna dezaktywowac wolne rodniki.
W takim kontekscie placki ziemniaczane nabiora nowego smaku:D

Smacznego i pozdrowienia
-------------------------
Neecze
Ryszard
2005-04-28 13:53:13 UTC
Dnia Thu, 28 Apr 2005 15:27:12 +0200, Piotr Sobolewski
Post by Piotr Sobolewski
Hm... a gospodynie mówią na googlach, że jak dodać do tej masy łyżkę
(kwaśnej?) śmietany, to nie ściemnieje...
Pewnie chodzi o kwas (może być mlekowy z kwaśnej śmietany, bo przeciez nie
dodasz do tego octu). I pewnie w kwasnym środowisku reakcja
polifenylooksydazy z tlenem zachodzi inaczej (albo w ogóle nie zachodzi).
Zakwaszone jabłka, pieczarki itp. też nie ciemnieją.
--
zbieram na Operę: http://my.opera.com/Ryszard/affiliate/lang/pl/

link do ustalania adresu: http://www.testopery.terramail.pl/
Pawel Sroka
2005-04-28 13:43:26 UTC
Dziêkujê za wyja¶nienia - zrozumia³em z nich tyle, ¿e z uszkodzonych
(przez
to tarcie) komórek wy³azi jaka¶ substancja, ona ³±czy siê z tlenem z
powietrza i powstaje co¶ ciemnego.
raczej katalizuje reakcje ³aczenia...
Wêc zamkniêcie w ciemnej szafce nic nie
pomo¿e.
:-)

Pomaga:
1. odciecie ziemniaczków od tlenu - wystarczy zalac je wod±
2. zakwaszenie - pH ok 3 hamuje reakcje
3. "zabicie" enzymu np. wrzucic lub zalac ziemniaczki wrzatkiem

Pawe³
Pszemol
2005-04-28 13:56:52 UTC
dlaczego mleko jest biale
bo ma kazeinę?
jajka nie nalezy jesc srebrna lyzeczka
bo się łyżeczka zrobi czarna od siarczków?
z tym cholesterolem w diecie, to wiesz że to są bzdury że niezdrowo go jeść?
Pszemol
2005-04-28 13:56:57 UTC
Post by Piotr Sobolewski
Post by Pszemol
Poproszę o przepis na grupę... ;-)
Po prostu - smażysz, a przed zjedzeniem na każdy placek kładziesz plasterek
ananasa z puszki.
O, a już myślałem że wrkajasz ananasa do placków przed smażeniem.
Post by Piotr Sobolewski
[...]
No nie... Raczej do szczelnego pojemnika bez dostępu powietrza.
Post by Piotr Sobolewski
Hm... a gospodynie mówią na googlach, że jak dodać do tej masy łyżkę
(kwaśnej?) śmietany, to nie ściemnieje...
Może przez analogię do kwasku cytrynowego dodawanego do ćwikły? :-)
Ale tam jest reakcja zmiany barwy barwnkika w środowisku kwaśnym...
Pszemol
2005-04-28 13:56:59 UTC
Post by D_Minek
Post by Pszemol
[...]
O, to nie jest jeszcze aż tak źle z moją pamięcią...
Pozostaje tylko problem że w powietrzu wiele jodu nie ma,
no chyba że nad morzem, więc z pewnością nie jod jest
odpowiedzialny za ciemnienie ziemniaczków...
Pewnie jednak utlenianie jakieś zachodzi w atmosferze tlenu.
Chris B.
2005-04-28 14:11:19 UTC
Post by Kasia
ale wiazanie hdl lub ldl -nigdy nie
wiem ktory z tych jest tym dobrym
No, no... Ciekaw± t± biochemiê mieli¶cie... Wii±zanie hdl i ldl? A mnie
uczyli ¿e HDL i LDL to frakcje lipoprotein (odpowiednio: wysokiej i niskiej
gêsto¶ci).
Ryszard
2005-04-28 14:29:44 UTC
dlaczego mleko jest biale
bo ma kazeinę?
Bo jest emulsją?

Kasia
2005-04-28 14:58:13 UTC
Post by Chris B.
No, no... Ciekaw± t± biochemiê mieli¶cie... Wii±zanie hdl i ldl? A mnie
uczyli ¿e HDL i LDL to frakcje lipoprotein (odpowiednio: wysokiej i niskiej
gêsto¶ci).
hmmm...w zasadzie chyba czepiasz sie o to ze nie napisalam tego wielkimi
literami :) dobrze zrozumialam? bo wlasnie o te lipoproteiny chodzilo! ale
co sie bede tlumaczyc:)
Kasia
2005-04-28 15:00:43 UTC
bo ma kazeinê?
w zasadzie wytlumaczeniem bylo ze jest koloidem i wykazuje efekt Tyndalla
Post by Kasia
jajka nie nalezy jesc srebrna lyzeczka
bo siê ³y¿eczka zrobi czarna od siarczków?
tutaj nie pamietam dokladnie ale chodzilo o jakies przechodzenie jonow
srebra (podobno szkodliwe) do organizmu, szczegolnie mialy byc na to
podatnie dzieci
Post by Kasia
[...]
z tym cholesterolem w diecie, to wiesz ¿e to s± bzdury ¿e niezdrowo go
je¶æ?
a co do cholesterolu to wiem ze jest potrzebny:) poza tym ja tam wole
jajeczka na boczku;)
Pszemol
2005-04-28 15:37:53 UTC
Post by Ryszard
Bo jest emulsją?
Nigdy nie widziałeś emulsji w innych kolorach? :-)
Chris B.
2005-04-28 15:43:14 UTC
Post by Kasia
Post by Chris B.
[...]
Pytanie brzmi - co to s± wi±zania hdl i ldl? :)

Następna strona >
Strona 1 z 3