Siarczam baru - pytanie
Jendreck
2004-06-03 13:01:27 UTC
Czy siarczan baru BaSO4 jest toksyczny, trujący dla człowieka,
rozpuszczalny ?
Z góry dzięki za odpowiedź.
--
Pozdrowienia
Jendreck
astro
2004-06-03 13:22:48 UTC
Jest trudno rozpuszczalny w wodzie. Nie jest trujacy.
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyk.prv.pl
Gedil
2004-06-03 14:30:24 UTC
sole barowe są trujące,ale siarczan jest tak mało rozpuszczalny,że
właściwie może przejść przez człowieka nie wyrządzając mu krzywdy.

Pozd
Gedil
Artur Go³dyn
2004-06-03 16:57:41 UTC
sole barowe s± truj±ce,ale siarczan jest tak ma³o rozpuszczalny,¿e
w³a¶ciwie mo¿e przej¶æ przez cz³owieka nie wyrz±dzaj±c mu krzywdy.
I dlatego u¿ywa siê go do prze¶wietleñ przewodu pokarmowego jako kontrast.

Pozdrawiam
Artur Go³dyn
Piotr K. Olszewski
2004-06-04 07:24:42 UTC
Post by Gedil
sole barowe są trujące,ale siarczan jest tak mało rozpuszczalny,że
właściwie może przejść przez człowieka nie wyrządzając mu krzywdy.
To ja mam pytanie: czy siarczan baru jest dobrym elektrolitem?
a) tak oczywiście!
b) nic podobnego!
c) trudno wyczuć...
d) to zależy...

Piotr
Piotr K. Olszewski
2004-06-07 09:54:10 UTC
----- Wiadomość oryginalna ----- Od: "Piotr K. Olszewski"
Post by Piotr K. Olszewski
To ja mam pytanie: czy siarczan baru jest dobrym elektrolitem?
a) tak oczywiście!
b) nic podobnego!
c) trudno wyczuć...
d) to zależy...
Wygląda na to, że:
e) to twój problem ;-)

Może sprecyzuję pytanie. Jak wiadomo elektrolitami nazwano te substancje,
które po rozpuszczeniu przewodzą prąd. I w zależności od jakości tego
przewodzenia podzielono elektrolity na dobre (np HCl) i złe (np. woda,
amoniak). Później Bardzo Mądry Chemik odkrył dysocjację elektrolityczną,
zdefiniował stopień dysocjacji i zaczęto elektrolity dzielić na dobre i złe
posługując się stopniem dysocjacji. Mniej Mądrzy Chemicy pisząc swe
podręczniki, w których wszystko było piękne i poukładane wprowadzili magiczne 5
(ew. 10)% jako górną granicę dla stopnia dysocjacji słabych elektrolitów. Od
tego czasu w szkołach używa się dwóch wzorów na prawo rozcieńczeń Ostwalda
poniżej 5% i powyżej 5%(o bzdurnych konsekwencjach takiego sztywnego podziału
pisałem kiedyś na liście dysk.). Na marginesie: kwas octowy będzie raz słabym
elektrolitem raz nie - w zależności od stężenia.
Wracając do siarczanu baru: jest to sól praktycznie nierozpuszczalna:
-mało jonów jest w roztworze - słaby przepływ prądu: zatem jest to SŁABY
ELETROLIT
ale:
-to co się rozpuściło jest bardzo dobrze zdysocjowane (alfa ok 100%), zatem
jest to MOCNY ELEKTROLOT

Być może jest to problem definicji. Jak to więc jest ze słabo rozpuszczalnymi
substancjami?

Piotr
Wojciech Szczepankiewicz
2004-06-07 10:16:37 UTC
Post by Piotr K. Olszewski
[...]
Pewnie, że kwestia definicji. Ale ja proponuję
doświadczenie. Wetknąć elektrody do nasyconego roztworu
wodnego BaSO4 i sprawdzić przewodność. Potem zrobić to samo
dla innych substancji przy stężeniu nasycenia i porównac
przewodności. Wyjdzie samo. Kwas octowy sobie odpuścić na
razie. :)
Wojtek
Piotr K. Olszewski
2004-06-07 10:44:45 UTC
Post by Wojciech Szczepankiewicz
[...]
Zanim przeprowadzę (wirtualne) doświadczenie powiedz, czy mogę wziąć HCl (z max
stęż 36M) i H2SO4 (max. stęż. 100%)?

Piotr
Wojciech Szczepankiewicz
2004-06-07 14:53:14 UTC
Post by Piotr K. Olszewski
[...]
Możesz wziąć, co chcesz byleś podał wartości przewodności i
je porównywał.
Wojtek
Corcoran
2004-06-07 15:18:11 UTC
Post by Piotr K. Olszewski
Może sprecyzuję pytanie. Jak wiadomo elektrolitami nazwano te substancje,
które po rozpuszczeniu przewodzą prąd.
Przepraszam, Piotrze, ale chyba zapomniales o elektrolitach, ktorych sie nie
rozpuszcza tylko stapia - i wtedy przewodza prad.
W ciemno stawiam, ze BaSO4 jest elektrolitem - wystarczy go podgrzac(*) :)

Corcoran

(*) No, grzac trzeba dosc mocno - ponad 1500 stopni
Thomas
2004-06-12 19:38:46 UTC
Post by Jendreck
[...]
Siarczan barowy(BaSO4) , białe kryształki o t.t. 1580 stopni i c.wł 4,5
nierozp. w wodzie i kwasach w skutek tego nie trujące. Wyst.: jako minerał -
baryt. Otrzym.: mielenie barytu lub strącanie kwasem siarkowym z roztw. soli
baru. Zast.: jako farba (-biel barowa), do wyrobu -litoponów, jako -wypełniacz
kauczuku i tworzyw,jako środek kontrastowy w przeswietleniach przewodu
pokarmowego
B@rtek
2004-06-16 15:14:26 UTC
Post by Jendreck
Czy siarczan baru BaSO4 jest toksyczny, trujący dla człowieka,
rozpuszczalny ?
Siarczan baru nie rozpuszcza się w wodzie ani w kwasach, ani w płynach
ustrojowych, a więc jest nietrujący
Post by Jendreck
Z góry dzięki za odpowiedź.
--