Eklektroliza soli kuchennej
pirotechnik
2007-08-10 07:16:32 UTC
Witam!

Czytałem na wikipedi, że wodny roztwór soli kuchennej za pomocą elektrolizy
można rozłożyć na wodór, chlor i wodorotlenek sodu. Zrobiłem tak pod napięciem
ok. 12V. Z jednego końca kabla wydobywał się wodór, a z drugiego żółtozielony
chlor, tyle że od razu rozpuszczał się w wodzie. Jednak zamiast wodorotlenku
sodu, na dnie wytrącił się nierozpuszczalny osad, a druty pokryły się nalotem.
Ponieważ były miedziane, podejrzewam, że miedź wyparła sód i osad to
wodorotlenek miedzi Cu(OH)2. Ale gdzie podział się sód?

Zrobiłem doświadczenie drugi raz, ale pod 9V. Tak jak poprzednio, roztwór
zabarwił się na lekko zielony, wodór się wydzielał, pH przekraczało 9,0. Tym
razem zastosowałem izolowane druciki miedziane i tylko 2 mm na końcu wystawała
miedź. Osadu nie było, za to na wierzch wypłynęło kilka małych żółtych
kryształków, które wytworzyły się na drucie, gdzie wydzielał się wodór.

Czy uzyskałem to, co chciałem? Jeżeli nie, to cozrobiłem źle? Jak mógłbym
poprawnie wykonać doświadczenie?

Pozdrawiam i proszę o pomoc
Michał Pirotechnik
J.F.
2007-08-10 16:09:47 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
a***@neostrada.pl
2007-08-14 21:37:25 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
ja102
2017-03-16 12:00:28 UTC
hej,
mam problem. chcę zrobić jak na filmie ale mi nie wychodzi. Nic się nie wytraca na płytce. Co robie żle?