Olej roślinny i temp.
Robert Wańkowski
2024-05-03 12:28:06 UTC
Czym jest ta szklista, czarna, twarda warstwa, która powstaje na
powierzchni stali pokrytej olejem?
Nie wiem czy to ten sam proces co rozgrzanie metalu i zanurzenie w
oleju. Tam warstwa wydaje się cienka i matowa.
Chodzi o stal pokrytą olejem roślinnym i w 250° przez 3 godzimy na
powierzchni powstaje ta szklista powłoka.

Robert
Marcin Debowski
2024-05-03 22:20:49 UTC
Post by Robert Wańkowski
Czym jest ta szklista, czarna, twarda warstwa, która powstaje na
powierzchni stali pokrytej olejem?
Spolimeryzowany olej roślinny. Oleje roślinne to tzw. oleje schnące.
Polimeryzują przy udziale tlenu z powietrza. POdobny proces w formie
katastrofy zaobserwujesz, jeśli będziesz próbował użyć takiego oleju
jako lubrykanta - po pewnym czasie, w zalezności od temperatury, zacznie
się wszystko lepić, po paru latach zestali.

Kiedyś były bardzo popularne farby alkidowe. Nadal można kupić choć
wyparły je akrylowe i poliuretanowe. Robiono je z tego typu olejów z
odpowiednimi katalizatorami nazywanymi sykatywami. Przyspieszały
istotnie proces "wysychania".
Post by Robert Wańkowski
Nie wiem czy to ten sam proces co rozgrzanie metalu i zanurzenie w
oleju. Tam warstwa wydaje się cienka i matowa.
Inny proces. Tu są oleje nieschnące i chodzi zdaje się głównie o
gwałtowne ochłodzenie powierzchni (zwykle stale węglowe) co umożliwia
powstanie powstanie korzystniejszej, twardej struktury.
--
Marcin