Test na obecność ołowiu [crosspost]
Artur Miller
2014-06-21 13:24:48 UTC
hello,

czy jest jakiś sensownie dostępny (za pomocą odczynników dostępnych w
publicznym handlu) test na obecność ołowiu? Chodzi o sprawdzenie czy
układ elektroniczny był lutowany lutem ołowiowym czy bezołowiowym.

Google proponuje test roztworem siarczku sodu, ale piszą, że wykrywa
również miedź, co nie jest pożądane. Pozostaje tylko sprawdzenie temp.
topnienia?

@
Jakub Rakus
2014-06-21 14:33:01 UTC
Post by Artur Miller
[...]
Jak urządzenie Ci się popsuje po 2 latach z powodu dziwnych lutów i
wiskersów to znaczy że było lutowane rohsowo ;)
Jakub Rakus
Artur Miller
2014-06-21 16:47:04 UTC
Post by Jakub Rakus
Post by Artur Miller
[...]
chyba nie mam czasu czekać na popsucie :)

@
Pszemol
http://pl.wikipedia.org/wiki/Chemiczna_analiza_jako%C5%9Bciowa_zwi%C4%85zk%C3%B3w_nieorganicznych#O.C5.82.C3.B3w_.28Pb2.2B.29
Artur Miller
2014-06-21 17:11:31 UTC
Post by Pszemol
Post by Artur Miller
[...]
no tak. w teorii ślicznie. tylko próbuje sobie wyobrazić jak w praktyce
będzie wyglądać strącanie żółtego osadu jodku ołowiu z kilku miligramów
lutowia, które uda mi się zeskrobać z płytki... hmm...

@
Pszemol
2014-06-21 17:26:54 UTC
Post by Artur Miller
Post by Pszemol
[...]
Wbrew pozorom może się okazać że uda Ci się zeskrobać tego sporo.
Zwłaszcza jak są gdzieś jakieś przewlekane połączenia do komponentów
dużej mocy... Co to za płytka? BTW - Chcesz podkablować konkurencję? ;-)
Artur Miller
2014-06-21 17:53:11 UTC
Post by Pszemol
Post by Artur Miller
Post by Pszemol
[...]
przetwornice małej mocy, moduły Ethernetowe i niskomocowe moduły IGBT.
głównie małe SMD, tylko gniazdo RJ przewlekane...
i wprost przeciwnie, chcę mieć "blachę na dupę" i święty spokój, bo
moduły chyba będzie robił podwykonawca, a ja nie chcę, żeby konkurencja
miała powody się moimi rzeczami interesować :)

@
LeonKame
2014-06-21 20:28:15 UTC
Post by Artur Miller
Post by Pszemol
Post by Artur Miller
Post by Pszemol
[...]
Tylko ze urzadzenia telekomunikacyjne nie podlegaja pod ROHS na
szczescier mozna je lutowac stopem olowiowym
Pszemol
2014-06-21 23:05:18 UTC
Post by Artur Miller
Post by Pszemol
[...]
Jeśli to prawda, i to Twoje płytki a Ty aż tak nie ufasz podwykonawcy
to dobrze Ci radzę - zmień podwykonawcę. Póki nie jest zapóźno.
Jak Ty im nie ufasz że zrobią to co uzgodnili w dokumentacji do
projektu co do lutowia to jak możesz im ufać w kwestii rodzaju
laminatu, grubości warstwy miedzi czy też kontroli elektrycznej?
Nie wiem co to za firma, ale jeśli nie jest to "pan Józio" w firmie
"dziura w ścianie z jednym pracownikiem" to przecież poważny
zakład płytkarski by się tak nie podkładał... bez jaj.
Piotr Gałka
2014-06-21 16:18:01 UTC
Post by Artur Miller
[...]
Jeśli chodzi o jakąś 100% wiarygodną metodę to nie wiem, ale tak normalnie
to widać "na oko".
Błyszczące luty = dobry sprzęt.
Matowe = ekologiczny - szybko się zdegraduje.
P.G.
John Smith
2014-06-21 22:59:37 UTC
Post by Piotr Gałka
Jeśli chodzi o jakąś 100% wiarygodną metodę to nie wiem, ale tak
normalnie to widać "na oko".
Błyszczące luty = dobry sprzęt.
Matowe = ekologiczny - szybko się zdegraduje.
Robią już stopy błyszczące np. SN100C.
K.
Robert Wańkowski
2014-06-22 09:03:03 UTC
"John Smith"
Post by John Smith
Post by Piotr Gałka
Błyszczące luty = dobry sprzęt.
Matowe = ekologiczny - szybko się zdegraduje.
Robią już stopy błyszczące np. SN100C.
Błyszczenie to efekt uboczny, czy to trzeba traktować jak barwniki w
produktach spożywczych? :-)
Czyli dla poprawy samopoczucia.

Robert
John Smith
2014-06-22 10:50:14 UTC
Post by Robert Wańkowski
"John Smith"
Post by John Smith
Post by Piotr Gałka
[...]
Broszurę produktu masz tutaj:
http://www.aimsolder.com/sites/default/files/sn100c.pdf
K.

l***@gmail.com
2014-06-21 18:06:15 UTC
Post by Artur Miller
hello,
Gogiel wypluwa troche na haslo lead test kit. W ksiazkach sa opisane testy, ale na pojedynczy metal. Na twoim miejscu zrobilbym maly tygiel z termopara lub pt100, rezystor 5W- ceramiczna kostka jak ostatnio testowalem wytrzymal 350stopni. Troche stopu testowego , kropla topnika i mozna okreslic temperature topnienia z dokladnoscia lepsza niz 5 stopni.

Roznica topnienia miedzy samym SnPb a SnCu, czy SnCuAg to prawie 40 stopni wiec powinno "dac sie" bezproblemowo okreslic sama lutownica bez uzycia chemii.
Artur Miller
2014-06-21 19:36:02 UTC
Post by l***@gmail.com
Post by Artur Miller
[...]
to chyba właśnie pozostaje jako jedyna sensowna opcja.

@