Różnoatomwa cząsteczka
Robert Wańkowski
2024-04-02 09:15:25 UTC
Z ciekawości zapytałem AI czy występują związki chemiczne zbudowane z
więcej niż 7 różnych atomów.
Niby miało być wiele takowych (>7 atomów), ale jak przyszło do konkretów
to stanęło na witaminie b12.
(Przyciśnięta do muru AI wydusiła, że mogą występować różne izotopy w
obrębie jednej cząsteczki. Prawda to?)

Są cząsteczki z dużą ilością różnych atomów?

Robert
Marcin Debowski
2024-04-02 10:07:42 UTC
Post by Robert Wańkowski
[...]
A co Cię tak zintrygowało? Co do zasady nie ma z tym żadnego problemu.
Tylko, że użytkowo to pewnie nie ma takich za dużo, w sensie
zdefiniowanych jak ww. B12.

Przykładowo, masz dostępne bez problemu akrylany zawierając
C,H,N,O,F,Cl,Br,Si,P,S możesz to sobie spolimeryzować, też bez większego
problemu i już masz 10 w cząsteczce. A możesz też dać jeden akrylan z
grupą np. karboksylową, a potem zobojętnić to częściowo NaOH, KOH, LiOH,
i czym Ci jeszcze do głowy przyjdzie. Albo możesz podobnie polecieć na
bazie czysto nieorganicznej. Zobacz co jest np. w mice czy różnych
zeolitach i setkach innych materiałach ceramicznych.
Marcin
Jarosław Sokołowski
2024-04-02 10:39:01 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by Robert Wańkowski
Są cząsteczki z dużą ilością różnych atomów?
A co Cię tak zintrygowało? Co do zasady nie ma z tym żadnego problemu.
Ja się na chemii znam słabo, ale zdaje się, że fulereny, grafeny,
czy inne struktury węglowe mają zdolność więzienia atomu dowolnego
pierwiastka. Czy nie dałoby się w ten sposób zmontować miniaturowej
tablicy Mendelejewa?
Jarek
Marcin Debowski
2024-04-02 10:52:24 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
Post by Marcin Debowski
Post by Robert Wańkowski
[...]
Pewnie by się dało ale jest to też kwestia poziomu abstrakcji. Jak
weźmiesz lateksowy balonik i wrzucisz do środka co się podoba to wyjdzie
na to samo bo taki balonik to jest de facto jedna molekuła.

Ale też przedpiścy chodziło pewnie o sytuacje, gdzie te wszystkie atomy
są powiązane jeśli nie kowalencyjnie to pewnie chociaż jonowo.
Marcin
Jarosław Sokołowski
2024-04-02 11:09:48 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Pewnie o to chodziło, ale to wszystko wygląda mi jednak na śliską sprawę.
Bo jeśl nie pułapki węglowe, to może jakiś łańcuch DNA, RNA, czy białko.
Tam też chyba można to i owo poprzyczepiać. Porzućmy więc, choćby na chwilę,
chemie orgaczniczną, i zadajmy pytanie o najbardziej urozmaicony atomowo
związek nieorganiczny.

Jarek
--
I gdy Prosiaczek ze smutną miną rozglądał się dookoła, Kłapouchy wziął balonik
w zęby i ostrożnie włożył go do baryłeczki. Potem znów wyjął go z baryłeczki
ostrożnie z powrotem. -- Wchodzi doskonale.
Marcin Debowski
2024-04-02 11:54:30 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Ale to co podałem w pierwszej odpowiedzi wcale nie jest śliskie. Jest
kupa monomerów z wiązaniem podwójnym i różnymi heteroatomami. Wystarczy
je zmieszać, dodać inicjatora, podgrać i wuala. Mamy polimer, który ma
te wszystkie atomy.
[...]
Nie wiem, ale w nieorganicznych też są polimery i też mogą być różne
atomy. Wspomniana mika:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Miki
Wzór chemiczny: AB2-3(OH,F)2(Si,Al4O10) – zasadowe glinokrzemiany
potasu, sodu, wapnia, glinu, magnezu, żelaza, manganu rzadziej
rubidu, cezu, baru, cynku, wanadu, litu, tytanu, chromu. gdzie: A –
potas, sód, wapń; B – żelazo, magnez, mangan, lit, glin

Np. biotyt (odmiana miki): K(Mg,Fe)3(AlSi3O10)(OH,F)2
Marcin
Jarosław Sokołowski
2024-04-02 12:15:19 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Te wszystkie polimery odnajduje jako śliskość. Bo wiadomo, duży może więcej,
taki konglomerat prostszych związków (monomerów), każdy inkrustowany w mniej
istotnym miejscu egzotycznym atomem -- to lekkie oszustwo.
Post by Marcin Debowski
[...]
U różnych fantastów krzem zawsze zbierał punkty za to, że w terorii mógłby
być alternatywą dla węgla przy tworzeniu życia. Taki on trochę organiczny
więc.
Osiem pierwiastków to już coś.
Jarek
J.F
2024-04-02 15:03:40 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Ale jednak wiązanie chemiczne, w odróżnieniu ot takiej "pułapki
węglowej".
Post by Marcin Debowski
[...]
No i polimery tworzy, ale z życiem to troche gorzej - trzeba by np
piasek wydychać :-)

ale też wiadomo, ze monokryształ krzemu można różnie domieszkować - i
taka mieszanka wielu różnych domieszek nam odpowiada nam na pytanie,
czy też oszustwo?

J.
Marcin Debowski
2024-04-02 23:50:18 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Są różne lotne związki krzemu. Nie to, że od razu użyteczne do
oddychania, ale potencjalnie, dlaczego nie. Np. taki SiH4.
Post by J.F
ale też wiadomo, ze monokryształ krzemu można różnie domieszkować - i
taka mieszanka wielu różnych domieszek nam odpowiada nam na pytanie,
czy też oszustwo?
Ponownie, to nie jest żaden problem nawet na poziomie "nieoszukańczych"
związków organicznych. Jesli zagląda tu jakiś chemik organik, lub świezo
po przejściu kobyły chemii organicznej na studiach (ja już niestety po
tych 3 dekadach sporo zapomniałem) to spokonie może dać kupę przykładów.

Bierzemy diizocyjanian, traktujemy go (mono)tioalkoholem (molowo 1:1) z
wiązaniem nienasyconym. Dajemy 1 mol jakiegoś aminosilanu (mono, np.
APTES). I juz mamy 6 róznych atomów. Teraz mozna potraktowac wiązanie
podwójne np. mieszaniną chloru i bromu i już mamy 7-8 bez potrzeby
uciekania się do polimerów. A dalej możemy np. próbowac przereagowac
takie grupy halogenoalkanowe z magnezem, choć nie wiem czy to pójdzie bo
tam jest duzo innych grup funkcyjnych, a ja, ponownie, znam się na tym
słabo właczając w to reakcje Grignarda. A jak juz się zmęczymy od tej
strony, to cały czas jest tam jeszce grupa alkoksysilanowa, która też
jest bardzo reaktywna. Spodziewam się, że mozna tam coś podczepić z
metali (np. przez wodorotlenki glinu), ale tu trzeba uważać bo mamy juz
związek Grignarda, który tez jest bardzo reaktywny i byle co go może
rozłożyć.
Marcin
Jarosław Sokołowski
2024-04-03 10:54:39 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
Na początku może być pewnym zaskoczeniem, że SiO2 jest twardą skałą,
ale ...-Si-O-Si-O-Si-O-Si-O-Si-O-Si-O-Si-O-... to już ciekły polimer.
Potem jak się przyjrzeć, to widać, że ten kwarc jakiś taki polimerowety
jeszcze bardziej.
Jarek
Marcin Debowski
2024-04-04 12:07:03 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
Tzn krzemionka w postaci SiO2 to chyba nie występuje w ogóle.
Najczęściej występuje własnie w postaci polimerycznej jak to podaeś
powyżej, tylko, że nie jako polimer liniowy a przestrzenna structura
2/3-wymiarowa.

Nb. to też jest świetna platforma do bicia rekordów w ilości
heteroatomów, bo wystarczy pododawać do tego różne tlenki metali,
podgrzać (stopić) i już. Tak się robi różne szkła.
Marcin
J.F
2024-04-22 10:39:32 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
Ale to SiO, a nie SiO2.
Chyba, ze ma dodatkowe tleny "w bok" ... no i twarda skała wychodzi
:-)
Post by Jarosław Sokołowski
Potem jak się przyjrzeć, to widać, że ten kwarc jakiś taki polimerowety
jeszcze bardziej.
Ale tak jak każdy kryształ, czy jakoś bardziej ?

J.

J.F
2024-04-04 09:31:18 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
No niby są bakterie produkujące metan, to faktycznie - czemu nie silan
:-)
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
Ale mnie o powyższy krystał chodzi - to "związek chemiczny" czy
"oszustwo" ? :-)
Post by Marcin Debowski
[...]
Ale moze są jakies granice, i za dużo się nie da zmieszać ?

J.
Marcin Debowski
2024-04-04 12:11:05 UTC
Post by J.F
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
MZ związek.
Post by J.F
Post by Marcin Debowski
[...]
Wydaje mi się, że nie ma. Ale trzeba wiedzieć jak. No i nie wszystkie
pierwiastki da się pewnie w ten sposób powłączać.
Marcin
J.F
2024-04-11 09:03:32 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
Niech bedzie ... ale stop np Cu i Zn to też związek ?

J.
Marcin Debowski
2024-04-14 03:28:33 UTC
Post by J.F
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
Post by Marcin Debowski
Post by J.F
[...]
Zdaje się, że tak, ale na tzw. wiązaniach metalicznych za dobrze się nie
wyznaję.
Marcin
Marcin Debowski
2024-04-02 23:08:47 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Zupełnie niepotrzebne uprzedzenia. A takie DNA, RNA to co to jest? Tez
polimery. Ani lepsze ani gorsze od poliakrylanów. Na polimery nie ma się
co boczyć. Wiekszość rzeczy, które nas otocza i my sami to polimery. A
jeśli nie upierać się obsesyjnie przy wiązaniach kowalencyjnych czy
jonowych to de facto polimerów/oligomerów) nie ma chyba tylko w gazach.
Post by Marcin Debowski
[...]
W któryms momencie zachłysnięto się mnogością związków krzemu i
tworzeniem przez krzem w pewnym stopniu analogów do zwiazków węgla. Ale
chyba trzeba tego trochę wiecej.
Marcin
Jarosław Sokołowski
2024-04-03 10:45:37 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Nie boczę się i nie mam uprzedzeń do polimerów, a białka i DNA jak
najnardziej pasują mi do definicji. Obiekcję mam tylko do wliczania
do bilansu pierwiasków "obcych chemii organicznej" a obecnych czasem
w takich ogromnych molekułach.
Post by Marcin Debowski
A jeśli nie upierać się obsesyjnie przy wiązaniach kowalencyjnych czy
jonowych to de facto polimerów/oligomerów) nie ma chyba tylko w gazach.
A gdybyśmy tak ozon potraktowali jako polimer tlenu? Jest też tetratlen,
ale chyba trudno by go ujrzeć w postaci gazowej.
Post by Marcin Debowski
[...]
Tak, nawet na proste wiejskie życie może być mało.
Jarek
Marcin Debowski
2024-04-04 11:58:42 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Rzadziej spotykanych, ale czy obcych? Halogenki, związki siarki, fluor,
od groma tego w różnych popularnych związkach organicznych. Metale może
nie tak często ale mamy choćby i chlorofil z magnezem, czy wspomnianą
B12 z kobaltem i wiele innych.
Post by Marcin Debowski
[...]
Trimer, dlaczego nie, ale to taki malutki polimerek, więc jakby nie
polimer.
Marcin
J.F
2024-04-02 14:57:47 UTC
Post by Robert Wańkowski
Z ciekawości zapytałem AI czy występują związki chemiczne zbudowane z
więcej niż 7 różnych atomów.
Niby miało być wiele takowych (>7 atomów), ale jak przyszło do konkretów
to stanęło na witaminie b12.
No nie wiem nie wiem, gemini google

"Istnieje wiele cząsteczek chemicznych złożonych z co najmniej 7
różnych atomów. Oto kilka przykładów:

1. Witaminy:
Witamina B12: C63H88CoN14O14P, zawiera 7 różnych atomów
(C, H, Co, N, O, P).
Witamina K1: C31H46O2, zawiera 7 różnych atomów (C, H, O, K).

2. Alkaloidy:
Morfina: C17H19NO3, zawiera 7 różnych atomów (C, H, N, O).
Kofeina: C8H10N4O2, zawiera 7 różnych atomów (C, H, N, O).

[...] Sacharoza: C12H22O11, zawiera 7 różnych atomów (C, H, O).

Jakas taka ... sztuczna matematyka :-)
Post by Robert Wańkowski
(Przyciśnięta do muru AI wydusiła, że mogą występować różne izotopy w
obrębie jednej cząsteczki. Prawda to?)
Prawda. Np D2O zmieszana z H2O, ponoć nieustanie mutuje
i DHO powstaje. Ale to dlatego, ze jedno jądro wodoru
sie (niezbyt) chetnie od reszty OH odłącza, za chwilę przyłącza ... i
niekoniecznie do tego samego.
Post by Robert Wańkowski
Są cząsteczki z dużą ilością różnych atomów?
W nieorganicznej trzeba by poszukać, 7 róznych może być sporo.
Ale są jakies kryształy z dwóch składników, i jak to traktować.

W tzw organicznej chyba nie będzie problemów - nie wiem czy naturalnie
jakies enzymy nie zawierają, ale zawsze mozna spróbować coś
zsyntezować.

P.S. Gemini dociśniete

Masz rację, nie podałem żadnej cząsteczki z 7 różnymi atomami. Oto
kilka przykładów takich cząsteczek:

Kwas glutaminowy: C5H9NO4 (zawiera C, H, N, O, C, H)
Witamina C: C6H8O6 (zawiera C, H, O, O, O, C)
Adrenalina: C9H13NO3 (zawiera C, H, N, O, O, C, H)
Kofeina: C8H10N4O2 (zawiera C, H, N, O, O, N, C)

ciekawe skąd te wyniki ...

A swoją drogą ... wyjdzie np jakis taki
siarczano-azotano-chloro-bromian żelaza?
tzn cos typu Cl-Fe(NO3)-SO4-Fe(NO3)-Br?

czy nawet prostsze np Fe(SO4)(NO3) ?

Mam wrazenie, ze w wodzie będzie dysocjowac, a na etapie krystalizacji
moze sie uporządkować do mieszanek ...

J.