bufor-sporzadzanie
g***@gmail.com
2008-08-25 19:36:39 UTC
Mam pytanie odnośnie sporządzania buforów z dwóch i więcej składników,
czy mógłby mi ktoś napisać jakie obliczenia stosuje się w celu
określenia objętości, masy czy też pH jakie należy odważyć czy tez
otrzymać w przypadku sporządzania danego buforu?
Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
Pozdrawiam
Tomasz Pluciñski
2008-08-26 12:36:17 UTC
[...]

Z reguły odradzam taki sposób. Obliczenia nie uwzględniają wielu danych,
które mogą mieć zupełnie zauważalny wpływ na rezultat. Zaleca się
korzystanie z gotowych przepisów, które można znaleźć w Poradnikach
Fizykochemicznych i Kalendarzach.
tpl
g***@gmail.com
2008-08-26 18:06:37 UTC
Post by g***@gmail.com
[...]
Przypuśćmy na przykład taką systuację: dostaję dwa roztwory:słebej
zasady i jej soli z mocnym kwasem i muszę zrobić bufor o danym pH jak
obliczyć ile muszę dodać każdego z nich? Czy wystarczy opierać się na
wzorze :
pH = pKa + log ( c{formy zasadowej} / c{formy kwasowej} ) ?
Tomasz Pluciñski
2008-08-27 08:46:16 UTC
[...]

Wszystko zależy o jaką dokładność chodzi. Roztwór zrobiony w taki sposób,
będzie miał pH (zmierzone pHmetrem) rózne od obliczonego. Z reguły, dla
roztworów dość stężonych (rzędu 0,5M) różnica jest już wykrywalna. Wynika z
pominięcia mocy jonowej i jej wpływu na aktywności, na wartości stałych
dysocjacji, hydrolizy itp.
tpl
k***@gmail.com
2015-10-18 14:37:05 UTC
Proszę o pomoc
Jak sporządzić 0,2 M bufor fosforanowo-cytrynianowy o ph=3 mając do dyspozycji 0,2M Na2Hpo4 oraz 0,1M kwas cytrynowy
__Maciek
2015-10-24 20:32:46 UTC
Post by k***@gmail.com
Witam,
Proszę o pomoc
Jak sporządzić 0,2 M bufor fosforanowo-cytrynianowy o ph=3 mając do dyspozycji 0,2M Na2Hpo4 oraz 0,1M kwas cytrynowy
Na 20ml buforu potrzeba 4,11ml fosforanu i 15,89ml kwasu (w stężeniach
które podałaś).

Zobacz tutaj:
http://stanxterm.aecom.yu.edu/wiki/index.php?page=McIlvaine_buffer