Paleczki swiecace
J.F.
2016-06-17 13:44:44 UTC
Czy takie chemiczne swiecace paleczki po wyswieceniu moga sie jeszcze
do czegos przydac ?

Beda np floryzowac w UV, czy te roztwory juz zuzyte i chemia
bezuzyteczna ?

J.
Stokrotka
2016-06-17 17:46:46 UTC
Post by J.F.
Czy takie chemiczne swiecace paleczki po wyswieceniu moga sie jeszcze
do czegos przydac ?
Beda np floryzowac w UV, czy te roztwory juz zuzyte i chemia bezuzyteczna
?
A co to jest świecąca pałeczka?
Sztuczne ognie? Pszestaną świecić jak się wypalą.

Materiał fluorescencyjny?
Pszestanie świecić jak się wyświeci, ale jak wystawisz na słońce,
to ponownie zacznie świecić (nałąduje się).
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
Wojtek Borczyk
2016-06-18 08:23:47 UTC
https://en.wikipedia.org/wiki/Glow_stick
Post by Stokrotka
Materiał fluorescencyjny?
Pszestanie świecić jak się wyświeci, ale jak wystawisz na słońce,
to ponownie zacznie świecić (nałąduje się).
Pomyliła Ci się fluorescencja z fosforescencją.

W.
Stokrotka
2016-06-18 09:37:41 UTC
Post by Stokrotka
Materiał fluorescencyjny?
Pszestanie świecić jak się wyświeci, ale jak wystawisz na słońce,
to ponownie zacznie świecić (nałąduje się).
Pomyliła Ci się fluorescencja z fosforescencją.
Nie ma znaczenia jaki materiał świeci.
Miałam kiedyś, w dzieciństwie zegarek kturego wskazuwki i punkty określające
godzinę świeciły w ciemności. Zdaje się na bazie fosforu, a jednak zwany był
fluorescencyjnym.
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
Wojtek Borczyk
2016-06-18 13:03:57 UTC
Post by Stokrotka
Post by Wojtek Borczyk
Pomyliła Ci się fluorescencja z fosforescencją.
Nie ma znaczenia jaki materiał świeci.
Fluorescencja tym się właśnie różni od fosforescencji, że swiecenia zanika
niemal natychmiast po ustaniu działania czynnika wzbudzającego.
Post by Stokrotka
Miałam kiedyś, w dzieciństwie zegarek kturego wskazuwki i punkty określające
godzinę świeciły w ciemności. Zdaje się na bazie fosforu, a jednak zwany był
fluorescencyjnym.
Ze świecącymi wskazówkami do zegarków to różnie bywało :) Fosforu (w
sensie pierwiastka) nigdy do tego celu nie używano, natomiast zwyczajowo
tą nazwą określa się wszystkie substancje wykazujące długotrwałą
fosforescencję. Dawniej powszechnie stosowano też domieszkowanie
luminoforu niewielką ilością izotopu promieniotwórczego (np. radu) w celu
zapewnienia ciągłego świecenia nawet w całkowitej ciemności.

W.
Stokrotka
2016-06-18 16:19:32 UTC
Post by Wojtek Borczyk
Post by Wojtek Borczyk
[...]
Dorabiasz ideologię do czepiania się mnie .
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
Wojtek Borczyk
2016-06-18 21:59:51 UTC
Post by Stokrotka
Post by Wojtek Borczyk
Post by Wojtek Borczyk
[...]
A zrozumiałaś chociaż post, na który odpowiadasz? Jeśli nie, to powtórzę
bardziej łopatologicznie: "Fosforami" zwyczajowo określa się wszystkie
substancje wykazujące długotrwałą fosforescencję.

W.
J.F.
2016-06-19 10:25:09 UTC
Post by Wojtek Borczyk
A zrozumiałaś chociaż post, na który odpowiadasz? Jeśli nie, to powtórzę
bardziej łopatologicznie: "Fosforami" zwyczajowo określa się wszystkie
substancje wykazujące długotrwałą fosforescencję.
U nas raczej nie - przyjelo sie raczej w formie czasownika i
przymiotnika (fosforyzujacy).

Zas Anglosasi pakuja do jednego worka
https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor

Tak czy inaczej - wychodzi na to, ze swieci barwnik, ktory sie w
reakcji nie zuzywa.
Jak go wzbudzic ?

J.
Wojtek Borczyk
2016-06-19 10:42:53 UTC
Post by J.F.
U nas raczej nie - przyjelo sie raczej w formie czasownika i
przymiotnika (fosforyzujacy).
Zegarmistrze (zwłaszcza starszej daty) bardzo często używają nazwy
"fosfor" na fosforyzującą farbę do malowania wskazówek zegarków :)
Post by J.F.
Tak czy inaczej - wychodzi na to, ze swieci barwnik, ktory sie w
reakcji nie zuzywa.
O ile ja dobrze rozumiem, to świeci tak długo, dopóki uczestniczy w
odpowiedniej reakcji chemicznej. Jak przereaguje, to świecić przestaje.
Post by J.F.
Jak go wzbudzic ?
Na stronce do której link podałem piszą, że większość barwników używanych
w takich pałeczkach wykazuje fluorescencję pod wpływem promieni UV, ale to
chyba nie jest dokładnie to, o co Ci chodziło?

Pozdrawiam,

W.
J.F.
2016-06-19 11:06:38 UTC
Post by Wojtek Borczyk
Post by J.F.
[...]
Nie zmam zadnego zegarmistrza ... ale oni jeszcze wskazowki maluja ?
Czy to usluga zanikla 50 lat temu ?
Post by Wojtek Borczyk
Post by J.F.
[...]
Tu jakby lepiej opisane
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat%C5%82o_chemiczne#Spos.C3.B3b_dzia.C5.82ania

reakcja chemiczna produkuje C2O4, ten sie rozpada i wzbudza barwnik,
barwnik swieci.
Reagenty sie zuzywaja, ale barwnik zostaje.

Tak sie zastanawiam, czy czegos podobnie wzbudzajacego nie da sie
wyprodukowac np elektrolitycznie.
Post by Wojtek Borczyk
Post by J.F.
[...]
Tez, ale pierwsze doswiadczenia zawiodly. Musze dalej probowac.

J.
WM
2016-06-19 12:23:20 UTC
Post by J.F.
Nie zmam zadnego zegarmistrza ... ale oni jeszcze wskazowki maluja ?
Czy to usluga zanikla 50 lat temu ?
W atmosferze wielkiego skandalu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls

Podobno zabytkowe zegarki na aukcje przywożą w osłonie przeciwpromiennej :)
Post by J.F.
Post by Wojtek Borczyk
Post by J.F.
[...]
Odzyskiwać elektrolitycznie wodę utlenioną?
Tylko co zrobić z wodorem?

WM
Wojtek Borczyk
2016-06-19 12:43:02 UTC
Post by J.F.
Nie zmam zadnego zegarmistrza ... ale oni jeszcze wskazowki maluja ?
Czy to usluga zanikla 50 lat temu ?
Malują, malują, ale dziś już raczej nie farbami radowymi, bo stosowanie
radu do tego celu zostało zabronione dość dawno temu. A stare zegarki są
dziś w cenie (i te ceny systematycznie rosną), więc trudno się dziwić, że
zegarmistrze z prawdziwego zdarzenia oferują takie usługi :)
Post by J.F.
Reagenty sie zuzywaja, ale barwnik zostaje.
Tak sie zastanawiam, czy czegos podobnie wzbudzajacego nie da sie
wyprodukowac np elektrolitycznie.
To już jest pytanie do jakiegoś chemika... :)
Post by J.F.
Tez, ale pierwsze doswiadczenia zawiodly. Musze dalej probowac.
A jakiego źródła UV używałeś?

Pozdrawiam,

W.