Cząsteczki wieloatomowe
Robert Wańkowski
2017-01-27 20:25:28 UTC
Tak czytam i są ogromne cząsteczki (PG5) składające się z milionów
atomów. Ale tam to chyba trzy różne atomy.
A maksymalnie z ilu różnych atomów może być zbudowana cząsteczka?

Robert
J.F.
2017-02-01 01:06:34 UTC
Post by Robert Wańkowski
Tak czytam i są ogromne cząsteczki (PG5) składające się z milionów
atomów. Ale tam to chyba trzy różne atomy.
A maksymalnie z ilu różnych atomów może być zbudowana cząsteczka?
Chyba nie ma granicy.
Polimery, zywice, DNA.

J.
Robert Wańkowski
2017-02-02 18:56:05 UTC
Post by J.F.
Post by Robert Wańkowski
[...]
Jak nie ma granicy? Pierwiastków coś koło setki.
Pytałem ile maksymalnie może być RÓŻNYCH atomów w jednej cząsteczce.
Np woda ma dwa rożne atomy, kwas siarkowy ma trzy. Są cząsteczki
zbudowane np. z siedmiu rożnych atomów?

rOBERT
Krzysztof Mitko
2017-02-03 13:49:47 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
Post by Robert Wańkowski
[...]
Zależy co masz na myśli mówiąc "są". Czy chodzi ci o wszystko, co jest
możliwe, czy wszystko, co rzeczywiście ktoś kiedyś zsyntezował? Bo jeśli
chodzi o to pierwsze, to potrafię sobie wyobrazić np. dziesięć atomów:

[Os(Br)(Cl)(F)(I)(OH)(SCN)]2+

kation bromochlorofluorohydroksojodotiocyjanoosmu(VIII)

Ale czy w ogóle coś takiego da się otrzymać w laboratorium - pojęcia nie
mam, pewnie byłoby to bardzo trudne. Na twoim miejscu szukałbym albo
związków kompleksowych z wieloma różnymi ligandami, albo długich
łańcuchów węglowych z wieloma podstawnikami.
A spokesman said: "Would you like to buy some of my spokes?"
J.F.
2017-02-04 17:32:31 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
Chyba nie ma granicy.
Polimery, zywice, DNA.
Jak nie ma granicy? Pierwiastków coś koło setki.
Pytałem ile maksymalnie może być RÓŻNYCH atomów w jednej cząsteczce.
Aaa, no to jest ciekawe pytanie...

Tak mi sie wydaje, ze mozna by upchnac wszystkie ... dokleic to jakis
monomerow i mieszanke spolimeryzowac.
Post by Robert Wańkowski
Np woda ma dwa rożne atomy, kwas siarkowy ma trzy. Są cząsteczki
zbudowane np. z siedmiu rożnych atomów?
Tak mi chodzi po glowie - czy moze istniec
LiNaKFe(SCN)6
i jak to zrobic ?

Zmieszac roztwory i samo wyjdzie, czy w czasie suszenia/krystalizacji
beda sie tworzyly krysztaly czystych substancji.

J.
Robert Wańkowski
2017-02-04 22:24:47 UTC
Post by J.F.
Post by Robert Wańkowski
[...]
No a z takich znanych? Ja już z 4 atomami mam problem.

RObert
Robert Wańkowski
2017-02-05 13:43:21 UTC
Post by Robert Wańkowski
No a z takich znanych? Ja już z 4 atomami mam problem.
Painit
CaZrAl9O15(BO3)

No to mam 5 atomów.

Robert