Krzem metal czy niemetal?
Grzegorz B.
2009-12-01 20:24:04 UTC
Witam!

Jestem tutaj po raz pierwszy. Czy krzem można zaliczyć do metali czy
niemetali? Wiem, że w kolorowych ukł. okresowych zaznacza sie go jako
półmetal?

Jak to jest?

Pozdrawiam
G.B.
AW
AW
Wojciech Puchar
2009-12-02 07:39:46 UTC
Post by Grzegorz B.
Witam!
Jestem tutaj po raz pierwszy. Czy krzem mo?na zaliczy? do metali czy
niemetali? Wiem, ?e w kolorowych uk?. okresowych zaznacza sie go jako
p??metal?
Jak to jest?
Krzem jest półprzewodnikiem, jak kto woli półmetalem
Tomek "Polimerek" Ganicz
2009-12-02 09:04:03 UTC
Post by Grzegorz B.
Witam!
Jestem tutaj po raz pierwszy. Czy krzem można zaliczyć do metali czy
niemetali? Wiem, że w kolorowych ukł. okresowych zaznacza sie go jako
półmetal?
Kiedyś był półmetalem - ale IUPAC oficjalnie zlikwidował pojęcie
półmetalu w związku z czym krzem stał się w magiczny sposób metalem :-)
Tomek "Poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html
--------------------------------------
J.F.
2009-12-02 09:35:09 UTC
Użytkownik "Tomek "Polimerek" Ganicz"
Post by Tomek "Polimerek" Ganicz
Post by Grzegorz B.
[...]
Nie wiem jak IUPAC, ale krzem to wzorcowy przyklad polprzewodnika,
a nie metalu :-)

J.
Tomek "Polimerek" Ganicz
2009-12-02 13:19:03 UTC
Post by Grzegorz B.
[...]
Mieszasz pojęcia :-) Jeśli mówimy o pierwiastkach to mówiąc metal /
półmetal / niemetal mamy na myśli ich klasyfikację w układzie okresowym,
która wynika z ich własności chemicznych. Tutaj IUPAC zniósł ostatnio
termin "półmetal" i "metaloid" - jak pojęcia niejasne i trudne do
dokładnego zdefiniowania, na skutek czego mamy obecnie oficjalnie już
tylko metale i niemetale :-)

Co innego gdy mówimy o materiale pod kątem jego przewodnictwa
elektrycznego - wówczas mamy metal, półprzewodnik, izolator i całą masę
materiałów o własnościach pośrednich, przy czym definicje tu są różne.
Normalnie się przyjmuje, że przewodnik powinien mieć przewodnictwo na
poziomie pow. 10^3 S/cm, półprzewodniki mają przewodnictwo od 10^3 do
10^-3 (a wg. innych klasyfikacji aż do 10^-8) - zaś izolatory powinny
mieć to przewodnictwo mniejsze od 10^-3 *lub ew. 10^-8) . Z krzemu
akurat da się wykonać zarówno przewodnik, jak i półprzewodnik, a nawet
izolator - zależy od jego mikrostruktury i domieszek. Idealnie czysty,
drobnokrystaliczny, niezorientowany krzem jest w zasadzie w temperaturze
pokojowej raczej izolatorem (4,5*10-8). Staje się półprzewodnikiem
dopiero po domieszkowaniu lub w temperaturze pow. 700 K.
--------------------------------------
Wojciech Puchar
2009-12-02 13:34:16 UTC
[...]
co tak samo "ułatwia" życie jak siarczan(IV) sodu zamiast siarczyn sodu.
Chyba nudziło im się.
Tomasz Pluciñski
2009-12-02 14:23:06 UTC
Post by Wojciech Puchar
co tak samo "ułatwia" życie jak siarczan(IV) sodu zamiast siarczyn sodu.
Chyba nudziło im się.
Nie. Podobno to hemoroidy powodują taką chęć do wywracania co jakiś czas
wszystkiego, co da się przewrócić.
tpluciński (chemik dinożny)
Wojciech Puchar
2009-12-02 17:21:43 UTC
co tak samo "u?atwia" ?ycie jak siarczan(IV) sodu zamiast siarczyn sodu.
Chyba nudzi?o im si?.
Nie. Podobno to hemoroidy powoduj? tak? ch?? do wywracania co jaki? czas
wszystkiego, co da si? przewr?ci?.
no racja. i pewnie mają je od zasiedzenia na stanowiskach.
Wojciech Szczepankiewicz
No właśnie, czy N2O to tlenek azotu(I)?
Michał Sobkowski
2009-12-03 18:00:07 UTC
Post by Wojciech Puchar
[...]
Eee, prawie na całym świecie wszyscy, z autorami nomenklaturowych
publikacji IUPAC włącznie*, stosują "siarczyn". To nasz system
edukacyjny wymyślił, aby jedną z propozycji IUPAC uznać za jedyną
właściwą i obowiązującą.

*Zob. np. "Principles of Chemical Nomenclature. A Guide to IUPAC
Recommendations" (1998)
http://old.iupac.org/publications/books/author/leigh98.html
lub "Nomenclature of Inorganic Chemistry. IUPAC Recommendations 2005.
The Red Book"
http://old.iupac.org/publications/books/rbook/Red_Book_2005.pdf

M.
--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/
[U. Eco]
Wojciech Puchar
2009-12-03 18:32:18 UTC
Post by Michał Sobkowski
Eee, prawie na całym świecie wszyscy, z autorami nomenklaturowych
publikacji IUPAC włącznie*, stosują "siarczyn". To nasz system
Generalnie po angielsku jak coś czytam to jest podobnie.
Post by Michał Sobkowski
edukacyjny wymyślił, aby jedną z propozycji IUPAC uznać za jedyną
właściwą i obowiązującą.
I dlatego niezły miałem ubaw jak niedawno widziałem książke do chemii z
liceum.
Piotr K. Olszewski
2009-12-03 19:27:48 UTC
Post by Tomek "Polimerek" Ganicz
Kiedyś był półmetalem - ale IUPAC oficjalnie zlikwidował pojęcie
półmetalu w związku z czym krzem stał się w magiczny sposób metalem :-)
Do polskiej i angielskiej Wiki rewolucja nie dotarła. Niech tak zostanie!

Ale pl.sci.chemia czytają różne osoby. Nie żartuj z tym krzemem - metalem!

Piotr
Wojciech Puchar
Może to nie jest śmieszne ale prawdziwe :)
nenik
2009-12-12 18:03:19 UTC
Post by Wojciech Puchar
Post by Piotr K. Olszewski
Ale pl.sci.chemia czytają różne osoby. Nie żartuj z tym krzemem - metalem!
Może to nie jest śmieszne ale prawdziwe :)
Panowie tak na serio , czy to ja mysle inaczej ?

Si trzeba oczywiscie domieszkowac aby przewodzil , czysty krzem ma jakies
przewodnictwo ? W jakich to specjalnych warunkach ?
Jaroslaw Berezowski
2009-12-13 20:35:19 UTC
Post by nenik
Si trzeba oczywiscie domieszkowac aby przewodzil , czysty krzem ma
jakies przewodnictwo ?
Ma.
Post by nenik
W jakich to specjalnych warunkach ?
Niespecjalnie trudnych - im cieplej tym lepiej :)
Jaroslaw "jaros" Berezowski
J.F.
2009-12-13 21:43:54 UTC
Post by Jaroslaw Berezowski
Post by nenik
Si trzeba oczywiscie domieszkowac aby przewodzil , czysty krzem ma
jakies przewodnictwo ?
Ma.
Ale bardzo male.
Post by nenik
W jakich to specjalnych warunkach ?
Niespecjalnie trudnych - im cieplej tym lepiej :)
Ale tak powyzej 150 st C ..

J.
s***@gmail.com
2014-12-21 13:34:03 UTC
OMG, jakie wy piszecie krzaczki, takie,ze nie mozna sie rozczytac. Albo to wina Google.