Spalanie nieca³kowite kwasu mrówkowego
2005-05-04 22:10:16 UTC
Czy ktoś ma pomysł jak wytłumaczyć taką rzecz: każdy związek organiczny można
spalić, więc kwas mrówkowy także. Chciałbym zapisac równanie spalania
niecałkowitego kwasu mrówkowego czyli:

HCOOH + O2 -> CO + H2O

ale nie można dobrac dobrze współczynników, kiedy już prawie się nam udaje
otrzymamy coś około

2HCOOH + O2 -> 2CO + 2H2O

i wychodzi, że przed tlenem po lewej stronie powinno być zero co jest oczywiście
bezsensu.

Reakcja taka raczej zachodzi i nie wiem jak to wytłumaczyć. Może ktoś tutaj
będzie miał jakiś pomysł.

Pozdrawiam
Michał
Antoni Konitz
2005-05-05 07:07:23 UTC
Kwas mrowkowy formalnie powstaje z CO i H2O (przemyslowo otrzymuje sie mrowczan sodu
przez pochlanianie CO w roztworze NaOH pod cisnieniem), a wiec reakcja odwrotna jest
reakcja rozkladu, a nie spalania

AK
Post by m
Witam,
Czy kto¶ ma pomys³ jak wyt³umaczyæ tak± rzecz: ka¿dy zwi±zek organiczny mo¿na
spaliæ, wiêc kwas mrówkowy tak¿e. Chcia³bym zapisac równanie spalania
HCOOH + O2 -> CO + H2O
ale nie mo¿na dobrac dobrze wspó³czynników, kiedy ju¿ prawie siê nam udaje
otrzymamy co¶ oko³o
2HCOOH + O2 -> 2CO + 2H2O
i wychodzi, ¿e przed tlenem po lewej stronie powinno byæ zero co jest oczywi¶cie
bezsensu.
Reakcja taka raczej zachodzi i nie wiem jak to wyt³umaczyæ. Mo¿e kto¶ tutaj
bêdzie mia³ jaki¶ pomys³.
Pozdrawiam
Micha³
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
2005-05-05 13:30:57 UTC
Post by Antoni Konitz
Kwas mrowkowy formalnie powstaje z CO i H2O (przemyslowo otrzymuje sie mrowczan sodu
przez pochlanianie CO w roztworze NaOH pod cisnieniem), a wiec reakcja odwrotna jest
reakcja rozkladu, a nie spalania
Dzięki za szybką odpowiedź. Widać to jakiś błąd w ćwiczeniach, gdzie wymagali
napisania akurat takiej reakcji.

Michał
Piotr Wawrzyniak
2005-05-05 07:10:07 UTC
Post by m
Reakcja taka raczej zachodzi i nie wiem jak to wytłumaczyć. Może ktoś tutaj
będzie miał jakiś pomysł.
Odpowiedź już uzyskałeś, jest to reakcja rozkładu a nie redox. Policz sobie
dodatkowo stopnie utleniania węgla w CO i kwasie mrówkowym, wyjdą te same,
więc wniosek nasuwa się sam.
--
JabberID: piti[małpka]jabber.uznam.net.pl
GG: 6344143
Jacek Ro
2005-05-13 15:28:07 UTC
Post by m
Witam,
Czy ktoś ma pomysł jak wytłumaczyć taką rzecz: każdy związek organiczny można
spalić, więc kwas mrówkowy także. Chciałbym zapisac równanie spalania
HCOOH + O2 -> CO + H2O
Niektóre książki podają to jako po prostu odwodnienie pod wpływem stęż
H2SO4
Antoni Konitz
2005-05-16 08:05:36 UTC
Spalanie w tlenie jest podwyzszaniem stopnia utlenienia, w tym przypadku atomu
wegla. Atom wegla w kwasie mrowkowym ma juz stopien utlenienia +2, a wiec
otrzymywanie z niego CO nie jest spalaniem.
Przez niecalkowite spalanie HCOOH w tlenie mozna wiec jedynie rozumiec spalenie
czesci HCOOH do CO2 przy niedoborze tlenu.

AK
Post by m
[...]
Niektóre ksi±¿ki podaj± to jako po prostu odwodnienie pod wp³ywem stê¿
H2SO4
t***@gazeta.pl
2005-05-16 19:56:50 UTC
Post by Jacek Ro
Post by m
HCOOH + O2 -> CO + H2O
Niektóre książki podają to jako po prostu odwodnienie pod wpływem stęż
H2SO4
No dobrze, ale co z tymi współczynnikami? Jeśli nawet węgiel nie zmienia
stopnia ult., to zmienia go tlen i pytanie, od "kogo" tlen pobiera te 2
elektrony (4e-)? Wydawało mi się, że jak coś się redukuje, to coś MUSI się
utleniać. Jak to wyjaśnić?
t***@gazeta.pl
2005-05-16 19:58:37 UTC
Może to wystarczyłoby zapisać:

HCOOH +O2 -> CO + H2O + O2

Czy to ma sens?
Michal Sobkowski
2005-05-16 20:09:31 UTC
Post by t***@gazeta.pl
Post by m
HCOOH + O2 -> CO + H2O
No dobrze, ale co z tymi współczynnikami? Jeśli nawet węgiel nie zmienia
stopnia ult., to zmienia go tlen
Nie zmienia. Tlen w ogóle nie bierze udziału w tej reakcji. Przeczytaj
_uważnie_ odpowiedzi, które dostałeś.
Post by t***@gazeta.pl
i pytanie, od "kogo" tlen pobiera te 2
elektrony (4e-)?
Nie pobiera.
Post by t***@gazeta.pl
Wydawało mi się, że jak coś się redukuje, to coś MUSI się
utleniać.
Zgadza się.
Post by t***@gazeta.pl
Jak to wyjaśnić?
jw

Michał
--
Michał Sobkowski, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/
[U. Eco]
t***@gazeta.pl
2005-05-17 15:28:38 UTC
Michal Sobkowski <***@falszywy.adres.invalid> napisał(a):
Przeczytaj _uważnie_ odpowiedzi, które dostałeś.

Racja, małe zamroczenie ;-)

Ale mam pytanko. Czy jest możliwa taka reakcja:
KMnO4 + Cl2 + H2O -> HCl + MnCl2 + KCl

Znalazałam ja u Pazdro. Jak to moze byc,ze mangan i chlor sie reukuja a nic
nie utlenia?
Michal Sobkowski
2005-05-17 19:51:21 UTC
Post by t***@gazeta.pl
KMnO4 + Cl2 + H2O -> HCl + MnCl2 + KCl
Najwyraźniej pomyłka. Może zajść
KMnO4 + HCl -> Cl2 + MnCl2 + reszta

Michał
--
Michał Sobkowski, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/
[U. Eco]
t***@gazeta.pl
2005-05-17 21:24:26 UTC
Post by Michal Sobkowski
Post by t***@gazeta.pl
KMnO4 + Cl2 + H2O -> HCl + MnCl2 + KCl
Najwyraźniej pomyłka. Może zajść
KMnO4 + HCl -> Cl2 + MnCl2 + reszta
Polecenie do tego zadania brzmi: wyjasnij przyczyne tego, ze nie mozna
zbilansowac podanego rownania. Odp. nie da sie zbilansowac,bo zadna substancja
nie ulega utlenieniu, a Mn i Cl ulegaja redukcji.
Dla mnie to nie jest jednoznaczne z tym,ze reakcja nie zachodzi, chociaz tak
mniemam. ;( Ale dziekuje za odpowiedz ;)
Adam'BeMBeN'Mendel
2005-05-29 00:57:01 UTC
Post by t***@gazeta.pl
KMnO4 + Cl2 + H2O -> HCl + MnCl2 + KCl
Nie posiadam Pazdro, ale gdzies tleny uciekły.
Adam'BeMBeN'Mendel
j***@gmail.com
2020-04-22 11:35:17 UTC
Witam,